تبلیغات
مجله دانشجو معلمان شهید رجایی دزفول - سند تحول در آموزش و پرورش نیازمند اصلاح و تغییر است
بیچاره شاگردی که از استادش بهتر نشود...
 
روانشناسی
 
مذهبی
سند تحول در آموزش و پرورش نیازمند اصلاح و تغییر است
اجتماعی > آموزش و پرورش
سند تحول در آموزش و پرورش نیازمند اصلاح و تغییر است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گسترش مدارس غیردولتی و استفاده از ظرفیت و مشاركت افراد علاقمند در آموزش و پرورش را یك راهبرد اثر بخش دانست و برای انجام صحیح كار بر فرهنگ سازی لازم در این زمینه تاكید كرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر فانی در نشست اعضای شورای معاونان این وزارتخانه با اشاره به احتمال نیاز به انجام اصلاحات یا تغییراتی در سند كه با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد، گفت: این امر اشكالی به اصل سند وارد نمی سازد، بلكه موجب بازسازی آن می شود.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد عملیاتی كردن سند نیاز به ساختاری چابك و سبك دارد، افزود: در عملیاتی كردن سند، وزیر باید یك مشاور داشته باشد كه با در دست داشتن بدنه كارشناسی وزارتخانه كار را هدایت كند و با پیشبرد كار این ساختار تشكیلاتی فربه تر و ساختار فعلی مستحیل در ساختار اجرای سند شود .

فانی در ادامه با اشاره به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم به آینده نگری در خصوص خروجیهای این دانشگاه اشاره و تصریح كرد : با برنامه ریزی در نیروی انسانی برای 5 سال آینده  باید در خصوص ردیف استخدامی - توزیع جنسیتی ، دوره تحصیلی ، شهر یا شهرستان محل خدمت خروجی های این دانشگاه كه حدود 4 یا 5 سال دیگر وارد چرخه آموزشی می شوند ،  دقت كافی نمود.

وی با تاكید بر تامین اساتید و مدیریت پردیس های دانشگاه فرهنگیان یاد آور شد: دانشگاه فرهنگیان باید زینت آموزش و پرورش كشور باشد، بنابراین همه باید نسبت به آن  حساس باشند و بهترین اساتید و كاركنان  در آن حضور داشته باشند .

فانی مهم دانستن جایگاه آموزش وپرورش از سوی همگان را یك ضرورت خواند وگفت : با این نگاه باید بودجه آموزش و پرورش تخصیص یابد یا جنبه های دیگر لحاظ شود .

وی، با اشاره به دنبال كردن سه مرحله در خصوص یك برنامه افزود: اولین مرحله طراحی است كه این امر در زمینه سند انجام شده ، گرچه  ممكن است  در برخی  جاها نیاز به اصلاح یا تغییراتی داشته باشد كه در عمل خود را نشان می دهد و قابل انجام است .

سرپرست وزارت آموزش وپرورش، عملیاتی كردن سند را دومین مرحله خواند كه در این مرحله ابتدا هدف گذاری و بازه زمانی كار باید مشخص شود.

وی از اجرای سند به عنوان سومین مرحله نام برد كه نیاز به امكانات، بودجه و قوانین خاص دارد و تصریح كرد: این سند در آغاز یك سند ملی با هدف ایران 1404 بود اما در فرآیند ، فراتر از چشم انداز ایران 1404 است و اجرای آن بیش از فرصت تعیین شده ، زمان بر خواهد بود .

فانی ، فرهنگ سازی را دومین مرحله در علمیاتی كردن سند دانست و یادآور شد: شكل گیری هر كار و طرح نو در جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد كه اگر این كار توسط مسئولان، دست اندركاران، تخصیص دهندگان اعتبار و... انجام نشده باشد، آن طرح محكوم به شكست است .

وی ، فرهنگ سازی برای سند تحول بنیادین نظام آموزشی در این مرحله را از خود سند مهمتر تلقی كرد و گفت: یكی از سرفصلهای جدی در عملیاتی كردن سند، فرهنگ سازی است كه باید از طرق مختلف مانند ؛ برگزاری همایشها و سمینارهای علمی، میزگردها، مطالعات تطبیقی و... انجام شود.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر